ЗМІ про нас
Вистава «За двома зайцями» знову на полтавській сцені
У Полтавському академічному обласному українському музично-драматичному театрі імені М. В. Гоголя відбулася прем’єра вистави за безсмертним твором Михайла Старицького «За двома зайцями».
Втілювати невмирущу класику української літератури у Полтавському театрі взявся режисер-постановник Владислав Шевченко й провідні актори театру. Це вже не перше звернення гоголівців до п’єси «За двома зайцями», адже справжні поціновувачі театрального мистецтва ще пам’ятають виставу 1986 року у режисерській трактовці Романа Валька, що зайняла відповідну нішу в історії полтавського театру.
Комедійна історія про збанкрутілого спритного цирульника, який шукав вихід зі скрутного фінансового становища шляхом «вполювання» багатої нареченої, перетворилася у трактовці гоголівців на сучасну музичну виставу (музичне оформлення заслуженого діяча мистецтв України Євгена Кулакова) з тонким гумором, яскравими костюмами та декораціями (художник — Тетяна Чухрій). Перед глядачем у виконанні акторів театру постала плеяда характерних персонажів, які з кожною сценою відкривалися новими гранями, створюючи цілісні образи.
Вистава «За двома зайцями» у полтавському театрі сповнена гротескових образів, які й вибудовують суть інтриги. Центральним образом стає Проня Прокопівна у виконанні Наталії Сизової, яка підкорила глядача своєю
шаржевою екстравагантністю і «хранцузькими маньорами». Їй під стать Свирид Петрович Голохвостий (Геннадій Продайко) — франт із манерами героя-коханця. Цей комічний дует добре «смакував» публіці, щиро посміхалася та аплодувала, спостерігаючи за їхнім діалогом та ексцентричними проявами почуттів один до одного, від яких, здавалося, у них «в груді так і шкварчало». Та все ж Голохвостий не міг утриматися від спокуси і заволодіти серцем ще й іншої дівчини — Галі (Анна Харченко). Тож глядачам нічого не залишилося, як спостерігати за тим, як спритний Голохвостий-Продайко вміло виплутається з інтриги з подвійним сватанням.
Додавали нових фарб у палітру театрального видовища танцювальні сцени (постановник пластичних етюдів та хореограф Світлана Мельник) та вокальні номери під акомпанемент оркестру (диригент — народний артист України Віталій Скакун). За веселістю та безтурботністю, на перший погляд, комічної постановки все ж порушують важливі питання, що, як і більше ста років тому (у часи, коли була написана п’єса), залишаються сучасними та актуальними. Адже у гонитві за грішми втрачаються справжні цінності — кохання та чесність, а наслідування моди та прагнення до зовнішнього кітчу несуть лише душевне спустошення… Ілюзії та сподівання кожного з героїв натикаються на непохитну стіну реальності. У когось — через надмірну довірливість (як у Проні-Сизової, яка повірила у кохання Голохвостого) або ж через самовпевненість (як у Голохвостого-Продайка, котрий прагне отримати все й одразу), а також через невизначеність у бажаннях (як Галя-Харченко, яка жартує з коханням Степана (актор Сергій Озерянко) та відповідає на залицяння Голохвостого).
Контрастують з душевними перипетіями головних героїв ко-мічні сцени з іншими персонажами п’єси — народними улюбленцями батьками Проні та Секлети Лимерихи. Образи батьків, які все ладні віддати за щастя дочки, втілили Володимир Морус (Прокіп Сірко) та народна артистка України Неллі Ножинова (Явдокія Пилипівна). Їхнім антиподом (зовсім інших правил та з протилежним поглядом на виховання дітей) постає владна жінка — їхня родичка Секлета Лимериха у виконанні харизматичної Катерини Філатової. Саме вона додала перцю новим «Зайцям», розвеселивши спраглу до видовища публіку.
Не загубилися у сюжетному вирі та режисерській трактовці образи подружок Проні — Наталки (актриса Олександра Галатченко) та Насті (актриса Тетяна Любченко). Ця парочка — типові подруги, які позаочі можуть говорити капості про Проню, висміювати її за несмак, але при її присутності щиро захоплюються весільним вбранням, прикрасами. Вони привернули увагу своєю комічністю та точністю створених образів, оригінальністю та безпосередньою поведінкою.
Закінчується двогодинне динамічне дійство викриттям обману та привселюдним крахом надій Голохвостого. Квартальний (актор Сергій Прокопович) знімає з нього останні штани, залишаючи головного героя в спідньому, що є підтвердженням простої народної мудрості: у гонитві за двома зайцями все одно залишишся ні з чим.
Сатирична, з долею іронії та гротеску, а у деяких моментах навіть із вкрапленнями кітчу, нова вистава «За двома зайцями» зібрала повний зал публіки, яка переживала знану всіма історію разом з акторами. Залишається вірити, що полтавський глядач щиро прагне до нових мистецьких вражень, які і в подальшому даруватиме рідний полтавський театр.
Ольга КОВАЛЕНКО,
керівник літературно-драматичної частини Полтавського академічного обласного українського музично-драматичного
театру імені М. В. Гоголя
Фото автора